Wat doet vormgeving voor een bedrijf

Wat doet vormgeving voor een bedrijf

Wat doet een vormgever voor een bedrijfWat doet een vormgever?

Dagelijks kom ik mensen tegen die geweldige bedrijven ontwikkelen. Deze ondernemers steken hun ziel en zaligheid er in. Ze hebben de juiste kennis op hun gebied en zijn daardoor een expert in wat ze doen. Fantastisch vind ik dit overigens, bedrijven die precies weten waar ze hun klanten mee kunnen helpen. Een vormgever die maakt dit verhaal compleet.

We houden namelijk rekening met je doelgroep en je strategie. Zelf begin ik altijd met een persoonlijk gesprek. En als je een ondernemer laat vertellen over zijn bedrijf dan zie je sprankelende ogen waarom ze een onderneming zijn of gaan beginnen. Deze sprankeling zet ik om naar een ontwerp voor zijn of haar doelgroep. Als deze gelukt is dan is een vormgeving geslaagd.

Vormgeving zijn diverse ontwerpen bij elkaar, dus de gehele uitstraling van het bedrijf. Dat kenmerkt zich in beelden (fotografie bv.), lettertypes, kleuren en vormen. Deze elementen word een geheel wat bij elkaar past. De doelgroep van je bedrijf spreekt dus dit ook aan!

Wat kan vormgeving voor een bedrijf betekenen?

Vormgeving en marketing kunnen je bedrijf enorm laten groeien. Dit komt omdat je doelgroep zich vertrouwd voelt. Dit komt omdat devormgeving aansluit. En omdat je het altijd op dezelfde manier kenbaar maakt creëer je herkenbaarheid bij je (potientele) doelgroep.

De marketing gaat over hoe je je bedrijf in de markt zet. Denk hierbij aan de campagne van Campina “Dat je sterk wordt van melk”. En keywoord in de marketing is verkoop je product niet, help jouw doelgroep te ontdekken dat jouw product is wat hij zoekt.

Campina heeft dit ontzettend goed gedaan, de hoeveelheid van melk is in Nederland enorm hoog want de consumenten denken dat dit enorm goed is.

Dus een combinatie van vormgeving en marketing laat je aan je doelgroep zien wie je bent en waarvoor je staat en trekt de juiste klanten aan.

Wat maakt een vormgever, vormgeving, bedrijf, huisstijlWat kan een vormgever ontwerpen?

Denk aan een logo ontwerp, moodboard, flyer, krant, brochure, visitekaartje, social media template, tas, productverpakking, briefpapier, website en ander reclame items.

Waar moet een vormgever rekening mee houden?

Een vormgever moet rekening houden met de doelgroep van de ondernemer. Soms kan een ondernemer de ontwerpen minder mooi vinden, maar laat ze maar zien aan de klanten. Wat vinden die ervan en hoe reageren ze erop. Daar lig immers je winst. Dus laat een vormgever vrij wat ze doen.

Wat moet ik doorgeven aan een vormgever?

Leg in eerste instantie uit waarom je je bedrijf begonnen bent, welke mensen help je en wat doe jij anders dan je concurrenten. Laat ook deze concurrenten zien. Laat je huidige vormgeving zien en zeg daarbij hoe je je daarbij voelt. Voelt dit goed aan, wil je op deze manier verder. Wil je het vernieuwen, wil je totaal iets anders? Ben je een controlefreak? Maak een moodboard met elementen die bij je bedrijf passen.

Uit dit gesprek kunnen vormgevers een rode draad vinden en kunnen zij een vormgeving maken die bij je bedrijf past. Laat overigens wel een ontwerper vrij en laat je verrassen.

klein budget vormgeving

Ik heb geen groot budget voor een vormgever

Uiteraard kan ik begrijpen als je start dat je niet zoveel te spenderen hebt als een het merk Campina. Maar begin op een kleine schaal en breidt dit uit. Begin bijv. met een logo ontwerp en een huisstijl en als het lukt liefst nog een website.
Dus begin liever alleen met een logo ontwerp en een moodboard hoe je dit logo kan gebruiken dan heel veel marketingmaterialen van lage kwaliteit.

Want stel, je geeft 1000 euro uit voor vormgeving aan iemand die je niet kent, wat zal je kiezen:
1. Iemand die geen website, logo of huisstijl heeft. Alles hangt een beetje aan elkaar maar hij zegt dat die ontzettend goed is maar heeft geen voorbeelden.
2. Een vormgever die zijn eigen huisstijl, website en social media op orde heeft. Geeft via zijn website uitleg over zijn werkveld en heeft veel voorbeelden.

De meeste zullen kiezen voor de tweede, een vormgever die het op orde heeft. Dit wordt gezien als betrouwbaarder.

De kosten van vormgeving voor mijn bedrijf?

Het uurtarief ligt gemiddeld in de praktijk op 75 euro per uur. Een logo ontwerp kost gemiddeld 850 euro.

Persoonlijk gesprek vormgever, plannen, agendaTip als je een vormgever zoekt

Zoek een vormgever die bij je aansluit. Bekijk hun portfolio en indien het aanspreekt maak kennis met de vormgever in een persoonlijk gesprek. Als de klik is er dan is het dubbel en dwars waard. Een vormgever moet je namelijk begrijpen, ze spiegelen je bedrijf.

Veelgestelde vragen

Is het gebruiken van vormgeving voor jou helemaal nieuw en heb je hier vragen over? Mail mij op Ik help je graag en vul dit artikel aan met antwoorden op vragen die ik al gekregen heb.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *