Voordelen van een huisstijl

“Debora, ik heb een mooie huisstijl laten maken, maar als ik deze gebruik om zelf afbeeldingen te maken, ziet het er net niet uit. Wat kan ik doen zodat het herkenbaar wordt?”

Veel ondernemers vinden het moeilijk om een huisstijl door te voeren in hun bedrijf om zo eenheid te creëren. Dat is helemaal niet zo gek, vormgeven is een vak apart! De meeste vormgevers hebben hier ‘gevoel voor’. Maar daarnaast zijn er een aantal vormgeef regels. Regels over gebruik van kleuren, vormen, foto’s en lettertypes. Aanleg voor het vormgeven kan je niet leren maar we hebben hier wel trucjes voor zodat je wat meer eenheid kan creëren.

Wat is een huisstijl?

Allereerst wat is nu eigenlijk een huisstijl? Een huisstijl is letterlijk de vormgeving van je bedrijf. Meestal ontwerpt een ontwerper dit om een goede basis mee te geven. Dat bestaat uit kleuren, lettertypes, bepaalde vormen die je kan laten terugkomen en sferen van foto’s. Zo kan jij verder met het creëren van eenheid en herkenbaarheid voor je bedrijf. Het is dus meer dan alleen een logo ontwerp!

1. Wat zijn de voordelen van een huisstijl?

Je klant is op zoek naar een oplossing voor zijn of haar probleem. Door je huisstijl te vertalen naar wie jij echt bent, wat je doet en waarin je je onderscheid. Daardoor word het voor een klant makkelijker te beslissen of ze bij jou op de juiste plek zijn. Het is dus een eerste indruk voor je (potentiële) klanten.

goed, idee Het zorgt voor vertrouwen
goed, idee Het maakt je bedrijf herkenbaar
goed, idee Mensen weten waarvoor je bedrijf staat
goed, idee Je trekt je ideale klant aan

2. Hoe creëer ik een herkenbare huisstijl?

Dat is een vraag die het meest gesteld wordt. Consistent en eenheid zijn één van de belangrijkste elementen voor een herkenbare huisstijl. Door dit consistent door te voeren ben je gemakkelijk te herkennen. (Denk maar eens aan de M van macdonalds, herkenbaar en iedereen weet wat je daar kan krijgen).

Ook een belangrijk onderdeel tegenwoordig zijn foto’s of afbeeldingen. Weet je zeker dat je zelfgemaakt foto’s op je website wilt zetten? Of toch beter stockfoto’s? Of misschien zelfs een fotograaf inhuren. De investering wordt steeds hoger, maar de eigenheid en professionele uitstraling ook steeds groter.

3. Hoe kan ik mijn huisstijl doorvoeren zonder steeds mijn vormgever te hoeven bellen?

Wat ik vaak doe voor mijn klanten is een opzet maken hoe het in zijn totaliteit eruit ziet. Hoe herken je je bedrijf, welke kleuren gebruiken we en welke lettertypes kan je gebruiken? Als we dit samen besproken hebben maak ik in canva een template. Hierbij maak ik in canva diverse templates om zo wel de vrijheid te kunnen bewaren om iets te posten. Hoe meer je jezelf oplegt wat wel en niet mag hoe moeilijker het word om iets te plaatsen op social media. En dat is ook niet de bedoeling.

Maar de basisregels zijn:

goed, idee Altijd dezelfde lettertypes
goed, idee Je kleuren laten terugkomen van je logo
goed, idee Je logo laten terugkomen.

Als je de basis overal laat terugkomen dan word het één kloppend geheel. Door dit consistent en consequent te herhalen, creëer je herkenning voor je bedrijf. Als je elke keer verandert van kleur of lettertypes gaan je potentiële klant deze niet meer herkennen. Daardoor ontstaat er verwarring en je klant haakt sneller af.

4. Ik heb niet genoeg geld voor een huisstijl te laten creëren

Helaas heeft niet iedereen geld genoeg om een goede ontwerper in armen te nemen. Veel startende bedrijven beginnen met de gratis visitekaartjes en geknutselde website door je neefje. Hierdoor heb je geen professionele uitstraling voor je bedrijf en wek je (vaak) geen vertrouwen waardoor je veel klanten mis loopt.. Liever goed starten zodat je zeker weet dat je alles eruit haalt. Deze investering krijg je echt dubbel en dwars terug! Ga hiervoor naar de pagina vormgeving. Zo kan ik je laten zien wat voor voordelen het heeft met een huisstijl die past bij je bedrijf.

Advies: begin eenvoudig, maar begin wel goed!

Veel succes!

Liefs, Debora

Huisstijl voorbeelden van ondernemers

The skin club heeft een folder laten ontwikkelen door Dboon ontwerp

Mienis & Co Pruiken - Haarwerken heeft een folder laten ontwikkelen bij Dboon ontwerp

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *