Rebranding Nederlandse bedrijven tijdens coronavirus

Rebranding van Nederlandse bedrijven tijdens het coronavirus

Enkele maanden geleden dook er een nieuw virus op in Wuhan (china). Toen ik het nieuws aan zette was het een beetje ver van mijn bed show. Nooit gedacht dat het coronavirus razendsnel de wereld overnam. In het begin merkte ik veel paniek, waar gaat het naar toe. Na 1,5 week heb ik geen nieuws meer gekeken. Dit gaf mijzelf veelste veel onrust. Echt nieuwe items kreeg ik toch via klanten te horen. Maar wat ik wel heel gaaf vond om te zien was, bedrijven die echt inspelen op het coronavirus. Vaak met een stukje rebranding* van het merk. En daar wil ik deze blog aan wijden.

*Rebranding is veranderingen aanbrengen in de huidige vormgeving. Dus een wijziging in het logo, slagzin of verdere vormgeving. Rebranding is bedoelt om de beleving of herkenbaarheid van een product/bedrijf te vergroten. En in de corona tijd gebeurt dit vooral om betrokkenheid te creëren. 

Rebranding tijdens coronavirus

Wat misschien niet iedereen ziet, maar door hele kleine subtiele veranderingen in het logo werd duidelijk gemaakt dat we samen sterk staan of het houden van afstand. Bedrijven willen in de coronatijd hun betrokkenheid laten zien. Een mooi stukje marketing tijdens het coronavirus.

Macdonalds rebranding tijdens coronavirus

Ook Macdonalds speelt goed in op het coronavirus wat betreft hun vormgeving. Hun logo is tijdelijk aangepast, maar ook hun social media wijst mensen erop om afstand te houden van elkaar, op een leuke, vrolijke manier. Een kleine rebranding dus.

Inspiratie rebranding coronavirus voor instagram


Eerste afbeelding met patat: Dit is officieel een klein filmpje waarin de patatjes erg dicht op elkaar liggen en aan het einde van het filmpje liggen de patatjes er zo bij. Hier hebben ze goed over nagedacht, een zware boodschap eigenlijk heel luchtig gebracht.

Tweede afbeelding: Van een patatzak is een mondkapje van gemaakt, ontzettend goed bedacht weer. Overigens zou ik wel uitkijken om humor te gebruiken met het cornavirus. In het begin ontstond vooral paniek, dan is het geen handig idee om er direct humor bij te brengen. Dan zou ik eerder voor de afbeelding met patat gaan omdat een zwaar onderwerp luchtig gebracht word maar geen schade kan maken. Ze willen een punt maken dat je afstand van elkaar moet bewaren.

Rebranding van de Nederlandse Randstadrail

Bijvoorbeeld de Nederlande Randstadrail heeft het logo aangepast met de boodschap “afstand houden”. Het embleem hebben ze een stuk uit elkaar geschoven om te benadrukken dat je afstand moet houden met het coronavirus. Wel overigens een gemiste kans omdat ze niets op hun social media kanalen hierover delen.

Chiquita rebranding tijdens het coronavirus

Chiquita is een merk van bananen. En hun hebben qua tijdelijke rebranding ook erg goed ingespeeld op het coronavirus. Als eerste hebben ze hun logo verandert zonder vrouw (zie afbeelding). Ze melden dat de vrouw ook thuis blijft en daardoor niet meer op de sticker zichtbaar is. Een mooie insteek! Ook spelen ze er goed op in met hun social media.

Zij hebben het anders aangepakt dan Macdonalds die met humor te werk ging. Chiquita heeft het op een serieuze manier aangepakt.Er is gekeken waar hebben mensen nu behoefte aan? Als je zolang thuiszit is het goed om te bewegen. Hierdoor hebben ze een hele week lang workouts geplaatst.

Cornavirus en vormgeving

Zoals je merkt bij deze blog pakt elk bedrijf het anders aan. Ga er eens goed voor zitten, op welke manier wil jij duidelijk maken aan je klanten hoe jij omgaat met het cornavirus. Wil je inspelen op gebeurtenissen met social media? Of wil je er eigenlijk niets over kwijt. Bekijk goed je huidige strategie, gevoel en vormgeving. En baseer hier je keuze op. Elk bedrijf is anders, maar met een goed voorbedacht plan kan jij de betrokkenheid alleen maar groter maken.

Spelen er grote gebeurtenissen rondom jouw bedrijf en wil je hier het liefst op inspelen? Maar je weet niet waar je moet beginnen? Je kan een half uur gratis sparren met mij. Zo kunnen we kijken of we dezelfde gedachtes hebben om de betrokkenheid te vergroten bij jouw doelgroep.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *