Je logo veranderen goed idee of niet?

Je logo veranderen goed idee of niet?

Heb jij al jaren hetzelfde logo en je wilt eigenlijk een totale make-over van je logo en andere uitingen? Maar je twijfelt toch anders zal je deze blog niet lezen. Ik zeg altijd denk zo goed na voordat je je logo laat veranderen. Dit komt omdat je klanten die je nu hebt herkennen jou met dit logo, met de vormgeving die je nu hebt. Als je dit snel in de prullenbak gooit en voor iets volledigs nieuws gaat dan kan die herkenning bij je huidige klanten wegvallen en dat wil je niet!

Wanneer moet je je logo niet veranderen?

Als je twijfelt doe dit vooral niet! Uit eigen ervaring weet dat je toch vastklampt aan je oude logo en dat zie je uiteindelijk terug in de resultaten. Doe dit alleen als je er volledig achterstaat. Als je twijfelt zijn er ook andere manieren om je bedrijf goed in de markt te zetten door middel van vormgeving.

Vormgeving is een verzamelnaam van hoe jij je presenteert door foto’s, lettertypes, kleuren en vormen. Je kan je logo behouden maar de rest zoals de foto’s, lettertypes, kleuren en vormgen te veranderen naar wat je wilt uitstralen. Door middel van vormgeving kan je herkenbaarheid creëren met je huidige logo. Je krijgt eigenlijk een nieuw jasje eroverheen. (Dit heet rebranding)

Nu is het in tekst altijd moeilijk te weergeven wat het einderesultaat kan zijn. Soms moet je gewoon het visueel zien. Hieronder geef ik een praktijkvoorbeeld van een logo wat we niet verandert hebben. Maar nu wel een juiste uitstraling voor hun doelgroep krijgt.

Praktijkvoorbeeld van een logo die niet verandert is

Het logo van de Westlandse Wijnhandel hebben wij niet verandert voor een nieuwe vormgeving. ( Ja ik praat over wij, een product doe je samen met de klant en niet alleen ;)) De oude vormgeving vond ik niet bij hun doelgroep passen. Bij het eerste gesprek met Ton van Rijn viel mij op hoe enthousiast die was, hoeveel passie in zijn gesprek zat.

Ton de eigenaar wist echt alles over wijnen, fantastisch hoe hij erover kon vertellen. Hij was altijd opzoek naar wijnen met volle smaken. Maar ook hoe ik het bedrijf instapte, een tikkeltje ouderwets gevoel maar wisten zo goed waar ze over spraken. Waren zeker van deze tijd betreft de marketingtechnieken.

Die enthousiasme en kennis en de sfeer was eigenlijk het belangrijkste. Mensen kwamen van ver om hun wijn daar te halen dus het moest exclusiviteit uitstralen maar wel met sfeer en niet te zakelijk. Deze mensen genoten namelijk van hun wijnen en wilden de meest perfecte wijn voor iedere klant uitzoeken. Namen de tijd, dus zeker niet een 13 in een dozijn bedrijf.

Hun vormgeving voordat ik langskwam

Via de sportschool leerde ik de eigenaresse kennen. Nodigde me uit bij hun op het bedrijf. Ik legde mijn gevoel neer en keek wat ze voor vormgeving hadden. Wat ik vooral mis in hun vormgeving is eenheid en dat het je raakt, dat je het bijna kan aanvoelen.

Vormgeving Dboon ontwerp wijn

Vormgeving van Westlandse Wijnhandel na mijn ingreep

Zoals je hieronder ziet is het logo gelijk gebleven. En het logo heb ik juist hergebruikt bij andere iconen om deze door te trekken door de gehele vormgeving. Het logo veranderen was zeker niet nodig bij de Westlandse Wijnhandel. Maar je ziet wel de impact op een nieuwe vormgeving waarbij het logo hetzelfde blijft. En soms kan een kleine kleurwijziging ook een grote impact maken.

Dus mijn tip; Maak een afspraak bij een vormgever en vraag naar wat zei in jouw situatie zouden doen. Vraag daarbij ook waarom, al is het soms een gevoel van een vormgever. Wij zien een bedrijf en je ziet direct wat je er allemaal mee zou kunnen betreft vormgeving. Dus bel aantal vormgevers op en waarbij je de beste klik voelt ga voor die vormgever. De klik is zo belangrijk, de vormgever gaat namelijk jouw wensen vertalen naar een ontwerp.

Wijnhandel huisstijl vormgeving

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *