De klik met een vormgever

Mond op mond reclame

Ik ben niet zo’n prater en praat eigenlijk ook niet echt over mijn bedrijf met mensen die ik niet ken. Daarom komen mensen vaak via via aan mijn naam. Laatst kwam ik in gesprek met iemand die een vormgever had omarmt voor zijn bedrijf, maar diegene deed niet wat ze wilden. Ik bedacht me direct dat het waarschijnlijk niet de juiste vormgever voor hen was. Je moet namelijk een klik hebben waarbij je elkaar al met halve woorden begrijpt. (In een later stadium uiteraard, in het begin is het aftasten of je elkaar begrijpt en ontdekken wat het bedrijf doet en waarom).

De klik met mij

Dit keer was ik dan ook behoorlijk direct en vertelde haar dus ook dat een klik nodig is om voor iemand iets te creëren. Op dat moment vertelde ik dat ik ook vormgever was en juist die beleving en passie van iemand wil omzetten in een beeld. Zodat het als een op maat gemaakte pak past. Niet veel later kreeg ik een mailtje van de desbetreffende persoon dat ze toch wel interesse hadden of ik iets kon betekenen voor ze.

Tijdens onze afspraak begon ze vol enthousiasme te praten over zijn product.. de ogen en haar lichaamstaal praatte mee. Meestal beginnen dan de beelden al door mijn hoofd heen te tollen, de kleuren die je voelt. Dit is dan ook de start van een ontwerpproces! Op die afspraak vertelde ze ook dat ze het logo op elke achtergrond wilde, dat het logo het item was van het bedrijf. Kleuren wilden ze uiteraard hetzelfde laten..

Dus ik voegde toe dat het ontwerp moet gaan leven. En natuurlijk is een logo een onderdeel ervan. Maar ook als je logo weg is moet de sfeer blijven bestaan. Dus ik gaf aan dat ik dacht dat het juist goed was om alles overboord te gooien en een nieuwe mix te maken waarbij je een ontwerp maakt die hetzelfde uitstraalt als zij zelf uitstralen. Ik merkte dat ze me niet begrepen, want het logo is juist het kenmerk van het bedrijf.

Het eindresultaat

Bij de volgende afspraak bracht ik dus een ontwerp mee om te laten zien wat ik bedoelde. En hun reactie was zo mooi. Toen ik het ontwerp liet zien zeiden ze dat ze nu begrepen wat ik bedoelde. Ik had het bedrijf in zijn ontwerpen laten leven, de passie erin terug laten komen die zij ook hebben. Dit is eigenlijk niet met woorden uit te leggen als je niet het gevoel hebt ervaren…

Debora
Eigenaresse Dboon ontwerp

Bekijk onze vormgeving projecten

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *