Tips aantrekkelijke productverpakking, vormgeving

6 Tips voor een aantrekkelijke productverpakking

Tips voor een aantrekkelijke productverpakking

Tips voor een aantrekkelijke productverpakking

Tip 1. Wie is je doelgroep

Bekijk welke doelgroep je wilt bereiken met je productverpakking. Ik ontwerp namelijk verpakkingen voor de MKB’er die de producten in de winkel gebruikt maar ik geef ook vorm aan verpakkingen die een miljoen keer over de toonbank gaan. Voor de MKB’er gaat het meer over vormgeving wat bij zijn bedrijf past maar producten die in de winkel staan moet je ontwerpen voor een specifiek doelgroep.

Neem bv. tomatensaus, dit kan je kopen vanaf 20 cent tot 2 euro. De 20 cent verpakkingen moeten in de basis goed zijn maar moet geen chique ontwerp, anders verkoopt dit niet. Dus een basic ontwerp die er niet te luxe uitziet. Als je voor de tomatensaus 2 euro moet betalen moet dit een stevig ontwerp zijn waarbij het water je al in de mond staat.

sfeer moodboard, product, verpakkingTip 2. Maak een moodboard

Laat je een nieuw product ontwikkelen geef de doelgroep door en laat eerst een moodboard maken. Vanaf een moodboard kun je zien of de klik er is om het ontwerp te maken. Dat scheelt soms enorm veel geld.

Ben je MKB’er? Laat ze kennis maken met je fysieke winkel of product. Dit verhoogd de affiniteit met het product en laat hiervan een sfeermoodboard maken. Komt deze sfeer overeen hoe mijn winkel of product is? Dan ga je verder met de ontwerper! Dit kost misschien meer in aanschaf maar het is het zeker waard. De klik moet er zijn tussen jou en de vormgever.

Tip 3. Ga je voor groot of voor klein en divers?

Je hebt twee soorten verpakkingen voor een vormgever. Een product die duizend maal of meer wordt gedrukt of een verpakking die 250 keer gedrukt wordt. Voor een product die je in een keer veel laat drukken daar laat je het bij 1 ontwerp.

Maar bij verpakkingen tot 250 stuks is het soms wel mogelijk om wat flexibeler te zijn. Je kan een verpakking afstemmen op diverse feestdagen in het jaar (denk aan pasen, sinterklaas en kerst).

leesbare lettertypes, product verpakking

Tip 4. Hou een ontwerp op afstand

Is je ontwerp klaar hou hem dan even op afstand. Leg hem op een afstand wat je verwacht dat je product zal liggen en stel nu de volgende vragen;
– Zie je erop staan wat het is?
– Zie je erop staan welk merk het is?
Extra vragen voor de MKB’er
– Geeft het hetzelfde gevoel en sfeer als de rest van mijn bedrijf?
– Vertaald dit product mijn kracht als bedrijf?

 

Tip 5. Leesbare lettertypes

Hoe vervelend is het dat je niet ziet wat er op een verpakking staat. Op de voorkant moet het product goed leesbaar zijn en wat het is. Uiteraard kan je er wel een decoratieve lettertypes eromheen gebruiken. Maak wel gebruik van contrasten, zo komen de lettertypes het beste tot hun recht. Een contrast creëer je door zwart op wit of rood op wit.

Meestal print ik ontwerpen van de productverpakking uit en leg hem op een afstandje. Wat valt er als eerste op, als het in een schap ligt kan je nog zien wat het überhaupt is? Zeg je hier volmondig ja tegen dan maak je gebruik van leesbare lettertypes.

Maar soms moeten wij als ontwerpers zoveel informatie op een etiket proppen dan is het gewoonweg minder goed leesbaar. Want de minimale teksthoogte van bv. de letter e moet 1,2 mm zijn. Dat is leesbaar alleen omdat het noodzakelijk is om alle ingrediënten erop te zetten dan staat de tekst heel erg dicht op elkaar. Daardoor minder goed leesbaar. Doe dit alleen als je het niet vermijden kan.

Tip 6. Dummy

Vraag als het kan een dummy aan!
Wat gewoonlijk is bij grote oplages dat je een sheet thuis krijgt met daarop alle kleuren. De kleuren op je beeldscherm en de gedrukte kleuren zijn altijd anders. En zeker als je met foto’s werkt, omdat de foto maar mag bestaan uit 4 kleuren moeten er meestal veel kleuren uit. Ook de kleur rood is een kleur waar het vaak mis mee gaat.

Check ook direct de lettertype hoogte. Dit is verplicht 1,2 mm.

Tip 7. Tijdsduur van een productverpakking

Dit loopt enorm uiteen. Voor MKB’ers maak ik weleens verpakkingen binnen 3 uren omdat ze vaak al heel lang klant zijn. Dan heb je na een week je ontwerp klaar! Maar voor grote projecten ben ik weleens vijf maanden bezig. En dan als een ontwerp klaar is gaat deze naar diverse producten om te kijken of deze verkoopbaar zijn. Indien er interesse is wordt deze gedrukt. Meestal voordat er een nieuw product op de markt komt ben je zo’n jaar verder.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *